Zakelijke fotografie voor LinkedIn
Annemieke was op zoek naar een fotograaf die haar kon fotograferen in een meer zakelijke setting, passend bij haar personal branding. Mooie opdracht, zeker omdat ze al beschikte over een mooie beeldbank voor haar bedrijf. Echter was een deel van deze foto’s niet geschikt voor plaatsing op LinkedIn. Mede doordat het doel en dus ook de briefing van deze foto’s anders was. Nu denken veel zelfstandigen helaas nog steeds dat LinkedIn alleen voor mannen in pak is. En dat je een compleet andere outfit nodig hebt voor je foto’s. Gelukkig is de waarheid anders en geldt ook hier dat hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter. Wel is het goed je af te vragen, of jouw doelgroep zich op LinkedIn bevindt en ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Fotografie voor social media is er verschil?
De insteek van de foto’s kan voor je diverse social media kanalen anders zijn. Zo zie je op Instagram door het gebruik van Instagram Stories vaak meer een kijkje achter de schermen van de ondernemer. Fijn om een persoonlijkere band op te bouwen met je volgers. Op LinkedIn, zie je dit minder terug en wordt er meer informatie gedeeld. Dit kan over je aanbod zijn, maar ook inspirerende artikelen van anderen of werkgerelateerde vragen. Grote verschil is dat naast ondernemers ook veel werknemers op LinkedIn aanwezig zijn, vanuit zakelijk oogpunt. Er zijn vast nog veel meer verschillen en overeenkomsten te noemen. Waar het voor mij nu om gaat, is dat je je realiseert dat ieder platform zijn eigen doelgroep heeft. En dat het goed is daarop aan te sluiten en zo te voorkomen dat je lukraak met je aanbod op alle social media kanalen aanwezig bent.
Daarnaast is het belangrijk dat je een platform kiest dat past bij jou, zodat je kan laten zien wie jij bent. Wanneer je je op een ander social media kanaal begeeft dan je altijd hebt gedaan, ben je niet opeens een ander persoon. Wel kan het zijn, dat je net een andere kant van jezelf wilt laten zien. Bijvoorbeeld, doordat je zakelijke trainingen wilt gaan geven. En dat je daarbij net een andere kledingstijl van jezelf wilt laten zijn, dan wanneer je 1:1 met een klant aan het werk bent. Simpelweg omdat je handelt vanuit een andere rol, of doordat deze trainingen in-house plaatsvinden in de werkomgeving van je opdrachtgever.
Ondernemersverhalen
In de voorbereiding voor een fotoshoot ga ik dan ook altijd met je in gesprek over het doel van de foto’s en wie je doelgroep is. Tevens onderzoeken we de verhalen die je wilt vertellen en voor welke verhaallijnen je beeldmateriaal nodig hebt. Deze gesprekken zorgen voor vele visuele ideeën in mijn hoofd, die ik graag met je deel. Zoals welke locatie goed zou kunnen aansluiten of de accessoires die van belang zijn voor de juiste styling. En ook welke kleding het beste past bij jouw uitstraling. Het is helemaal niet zo dat je voor LinkedIn opeens in driedelig zwart op de foto moet, terwijl je dat nooit draagt. Ook hier geldt blijf dichtbij jezelf en de branding van je bedrijf. En kijk hoe je jezelf profileert op die zakelijke training en wat je dan zou dragen.
Op deze manier sluiten je bedrijfsfoto’s exact aan bij de positionering die je wilt overbrengen en wordt het makkelijker de bedrijven aan te trekken die passen bij jou en je bedrijf.
Personal branding vertaalt naar je zakelijke foto's
In het geval van Annemieke hebben we o.a. gekeken naar welke bedrijven tot haar doelgroep horen, wat haar branding kleuren zijn en welke locatie daarbij past.
Was een van de eerste wensen de Zuidas in Amsterdam. Bleek de oplossing veel dichter bij huis te liggen. Een locatie die haar helemaal past, omdat ze daar al regelmatig klanten ontving en trainingen gaf. Leuke bijkomstigheid, is om achteraf te zien dat er op deze locatie al vele commercials geschoten zijn voor gerenommeerde bedrijven. Dus mooie stek voor de zakelijke uitstraling die ze zocht met toch haar eigen touch.
Ben jij ook toe aan nieuwe zakelijke foto’s en wil je weten wat ik voor je kan betekenen, neem dan zeker contact met me op! /contact/