Personal branding fotografiePersoonlijke beeldbankTips

Stockfotografie vs. professionele fotografie

Stockfotografie of professionele fotografie

Ik kom ze helaas nog veel tegen ondernemers die werken met overwegend stockfoto’s in hun communicatie-uitingen. Doodzonde! Want zo mis je de kans om jezelf en je bedrijf optimaal in de spotlight te zetten. Om te laten zien wie je bent en wat jouw kracht is.

De verschillen tussen stock en persoonlijke foto’s?

Wanneer je online actief bent, omdat je je product of dienst zichtbaar wilt maken, dan is het fijn als je volgers meteen een goed beeld hebben over jou en je bedrijf. Hoe je werkt en welke kwaliteit je nastreeft. Daar hebben we meteen het belangrijkste verschil te pakken; het onderscheidend vermogen. Want met een foto die niets zegt over jou of je bedrijf, blijf je de grote onbekende. En dat is nou juist wat je niet wilt. Want voordat klanten van je kopen willen ze vaak eerst een beeld van je hebben, een connectie met je voelen en je vertrouwen op je mooie ogen. En dat doe je niet met een kopje koffie of mooie flatlay die je gratis of tegen een vergoeding aanschaft bij een professionele beeldbank. Nee, dat doe je door zelf in beeld te komen, met of zonder kopje koffie.

Door je foto’s af te stemmen op je personal branding, maak je het geheel nog krachtiger. En herkennen je volgers jouw bericht meteen in hun tijdlijn, wanneer jouw post voorbij komt. We weten allemaal dat de meeste mensen eerst kijken naar het beeld, voordat ze verder lezen. En nee, ik ga je hier niet met een percentage om de oren slaan. Of zeggen dat foto’s belangrijker zijn dan tekst of video. Want daar gaat dit artikel niet over. Wel wil ik je graag uitleggen wat de beste manier is om je eigen unieke zelf zichtbaar te maken als het gaat om je bedrijfsfotografie.

Het juiste beeld voor je bedrijf

Ik hoor vaak dat mijn klanten met regelmaat misgrijpen op die ene juiste foto voor social media of voor hun corporate brochure. En dat er dan gekozen werd voor een alternatief, wat soms zelfs de boodschap verzwakte.  Vervelend en soms ook zeer tijdrovend. Want hoe vind je nou de juiste beelden voor je website of social media? Je weet dat klanten eerder kopen wanneer ze mensen in beeld zien, zeker als je zelf in beeld staat. Maar ja, je hebt de foto’s vandaag nodig, of hebt geen tijd om een fotoshoot te organiseren, of een fotograaf te vinden waar je een klik mee hebt. Of wat ik ook vaak tegenkom, je wilt liever zelf niet op de foto. Bijgaande foto laat zien dat je echt niet op alle foto’s met je gezicht hoeft te staan. De foto lijkt anoniem, echter in de gehele beeldbank is heel duidelijk dat het om de eigenaresse gaat.

Ik zet graag de voor- en nadelen van zowel stock- als professioneel beeldmateriaal voor je op een rij.

Persoonlijke foto's

Wanneer je gebruik maakt van persoonlijke foto’s is er herkenning, maar ook meer aandacht voor wat je te vertellen hebt. Als mensen je volgen zijn ze geïnteresseerd in je boodschap. Maar ook in jou als persoon. Wie ben je en wat maakt jou uniek? Spreekt dat ze aan, dan is het veel makkelijker om online verbinding te maken en later je aanbod te brengen.

Van klanten, die voorheen werkten met (hoogwaardige) stockbeelden of eigen foto’s, hoor ik regelmatig, dat het aantal likes en de reactie ratio op hun posts hoger is nu ze gebruik maken van professionele, persoonlijke foto’s. Foto’s dus waar ze zelf op staan, of waarbij duidelijk is dat de foto gemaakt is in hun werkomgeving. Ja, zelfs met de veranderende algoritmes.

Door gebruik te maken van professionele fotografie laat je zien, dat je waarde hecht aan kwaliteit en daarin wilt investeren. Kijkers herinneren een foto beter wanneer er mensen in beeld zijn, zeker als ze de persoon op de foto herkennen en graag volgen. Het zorgt meteen voor meer verbinding. Zo ook bij webwinkels, het scoringspercentage van uniek en kwalitatief goed beeld ligt hoger dan een website vol algemene stockfoto’s. Door mooie (professionele) fotografie, waar ook iets over de eigenaar in beeld komt, neemt het vertrouwen in de webshop toe.

Voordelen

  • Verbinding met je doelgroep, authentiek
  • Consistentie in beeld en kwaliteit
  • Herkenbaarheid
  • Makkelijker te herinneren
  • Uniek en onderscheidend
  • Onbeperkt inzetbaar
  • Hogere conversie

Nadelen

  • De kosten liggen hoger dan stockfoto’s, zeker als je voor gratis stockfoto’s zou kiezen. 
  • Tijd, een goede fotoreportage verreist een goede voorbereiding en je moet op zoek naar een fotograaf waarmee je een klik hebt
Stockfoto's

Stockfoto’s, zeker de gratis varianten zijn vaak al zoveel gebruikt dat ze niet meer onderscheidend zijn. Als ik het heb over de foto van een kind met vliegeniersmuts en een houten vliegtuig in de hand, weet bij iedereen over welke fotoserie ik het heb. Mooie foto’s, zeker, alleen inmiddels verre van onderscheidend.

De huidige consument is zo gericht op beelden, dat we bijna getraind zijn om direct het verschil te zien tussen persoonlijke en stock fotografie. En daarmee wel of geen verbinding met de ondernemer te voelen. Iets om goed over na te denken als je met je onderneming wil doorgroeien naar een volgende niveau.

Mocht je (nog) geen budget hebben voor goed professioneel beeld, dan hoef je stockfoto’s niet af te schrijven. Ga dan wel op zoek naar beelden die je merk kunnen versterken. En kijk of je budget vrij kan maken, om de gratis stockfoto’s te overstijgen.

Voordelen

  • Goedkoop, vaak ook gratis
  • Veel mooie beelden voorradig
  • Snelle oplossing
  • Goed startpunt om je website te vullen, of je goede ideeën te geven welke uitstraling je graag zou willen

Nadelen

  • Niet uniek, het kan zijn dat je doelgroep het beeld vaker heeft gezien en in een andere context
  • Het kost veel tijd op zoek te gaan naar die ene juiste foto
  • Niet specifiek afgestemd op jouw ondernemersverhalen en branding
  • Lagere conversie
  • Copyright regels, uitzoeken of je het beeld mag gebruiken ligt bij jou
Zijn stockfoto's wel goedkoper?

Kortom, een professionele fotoreportage lijkt in eerste instantie duurder dan stockfoto’s, zeker wanneer je slechts naar de directe kosten kijkt. Ga je al je indirecte kosten qua zoektijd en bereik meenemen, dan kan het zomaar een ander verhaal worden. Want een professionele fotoreportage waar goed is nagedacht over de verhaallijnen, passend bij je merkwaarden, levert zoveel meerwaarde voor je bedrijf. Dat het zeker nog een extra overweging waard is, voordat je kiest voor stockfoto’s.

Hoe zet je stockfoto’s toch goed in?

Als een professionele fotoshoot (nog) niet in je budget past, of als je je persoonlijke beeldbank nog wilt aanvullen met enkele stockfoto’s, omdat je met een vervolg fotoshoot pas deze beelden kunt laten maken, dan heb ik een paar tips voor je:

  1. Ben selectief, gebruik geen foto’s die je al vaker hebt gezien
  2. Zoek op woorden die passen bij jouw bedrijf, daarmee wordt het aantal foto’s verkleind, maar zullen ook de foto’s afvallen die al heel vaak gebruikt zijn
  3. Kijk goed welke foto’s de stijl van jou en je bedrijf laten zien en goed aansluiten bij je branding
  4. Kijk of je de foto kan aanpassen zodat deze nog meer in jouw look and feel past. Kijk wel goed of dit is toegestaan! Soms kan je met een uitsnede van een foto, opeens een heel ander verhaal in beeld brengen dan wat de originele foto liet zien
  5. Gebruik eventueel een zoekmachine als je wilt weten waar en door wie de foto nog meer gebruikt is

Wat je ook kiest, hou altijd je doelgroep voor ogen en wat jij wilt uitstralen als ondernemer naar deze mensen. Zorg dat je beelden hierop aansluiten en laat jezelf zien. Ook al is het met een selfie, of een foto gemaakt door een vriendin of medewerker. Starten is altijd beter dan niet in beweging komen. En als de tijd rijp is, ga dan voor die professionele fotoreportage, omdat jij en je bedrijf het waard zijn.

Kortom, een professionele fotoreportage lijkt in eerste instantie vaak duurder, echter denk ook goed na, over wat je laat liggen aan zichtbaarheid en mogelijk omzet wanneer je slechts werkt met stockbeelden. Zeker als je kijkt naar de inzetbaarheid van je foto’s. Hier kom ik in een volgend blog graag op terug.

Wil je meer weten over wat ik voor jou kan betekenen, neem dan contact met me op: /contact/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *