gastblogMAANdag inspiratiedagTips

Ontdek je ideale klant in 4 stappen

Ontdek je ideale klant in 4 stappen

En stem je beeldbank daarop af

Als je een beeldbank wilt laten maken of uitbreiden is het belangrijk dat je weet wie jouw ideale klant is. Je zorgt daarnee dat jouw (potentiële) klant een klik voelt bij het zien van jouw foto’s en het gevoel heeft jou beter te leren kennen. De stap naar een echte kennismaking wordt daarmee kleiner.  En het vertrouwen, dat nodig is om een potentiële klant om te zetten in een betalende klant, groter. In deze gastblog geeft business coach Ilza Keeman je 4 stappen om je ideale klant scherp te stellen. Waardoor het makkelijker voor je wordt om je persoonlijke beeldbank te laten matchen met je doelgroep.

Wat is een ideale klant?

Een klant is iemand die een product of dienst van je koopt tegen betaling van geld of een barter deal. Een ideale klant is iemand die je aanbod koopt waar jij als ondernemer blij van wordt. Een graag geziene klant waarvan je wenst dat hij of zij een herhalingsaankoop gaat doen. Dit zijn dus geen klanten die te laat betalen, onderhandelen over je prijs, halverwege je aanbod willen stoppen of mensen waar je constant mee in de clinch ligt. 😉 Deze ‘vervelende’ klanten ben je liever kwijt dan rijk, ook al is het wel belangrijk dat je deze tegenkomt.

Wie is jouw ideale klant?

Je ideale klant vind je door met veel mensen te praten. Van huidige klanten te leren en goed te kijken wat je wel en niet prettig vindt aan de samenwerkingen. Wanneer je veel klanten hebt waar jij niet happy van wordt is het noodzakelijk om opnieuw te gaan onderzoeken welke klanten er wel bij je passen.

Na het onderzoek ben je in staat om diverse kenmerken van je klant aan te geven. Onderstaande kenmerken zijn een goed begin om jouw ideale klant te vinden:

  1. Leeftijd
  2. Geslacht
  3. Beroep/ missie/ roeping
  4. Persoonlijke eigenschappen
  5. Het probleem wat de klant ervaart wat jij kan oplossen
  6. Leefomgeving
  7. Geboorteplaats
  8. Hobby’s & interesses
  9. De taal die je klant spreekt
Waar vind je jouw ideale klant?

Zodra je voor je kunt zien wie je ideale klant is kan je heel makkelijk antwoord geven op de vraag ‘Waar vind ik mijn ideale klant?’ Stel, je bent grafisch vormgeefster en vindt het leuk om te werken met eigenaren van een restaurant. Je kan hun huisstijl ontwerpen, de menukaart opmaken enzovoort. Waar vind je die mensen dan? In restaurants, bij winkels zoals de Sligro, op de horeca beurs. En zelfs als je die antwoorden niet kunt bedenken kan je wel opzoek naar die mensen zodat zij jou het antwoord kunnen geven.

Online geldt dat overigens niet anders. Coach je bijvoorbeeld jonge onderneemsters, dan zorg je dat je bijvoorbeeld lid bent van de ambitieuze meisjesgroep op Facebook.

Hoe maak je jouw beeldbank interessant voor jouw ideale klant?

Wanneer je weet wie je ideale klant is en waar je deze kan vinden is er iets wat je je zelf mag realiseren. 99% van de ondernemers is hun eigen ideale klant van een aantal jaren geleden. Kijk maar eens naar de eigenschappen en andere kenmerken die je opgeschreven hebt aan de hand van bovengenoemd lijstje. Herken jij je vroegere zelf hierin?

Verplaats je eens in hoe jij toen was? Wat vond jij toen interessant om te zien? Waar reageerde jij toen graag op? En waar reageren de mensen die je nu opgezocht hebt op? Wat vinden zij leuk? Wat vind je nu leuk? Als je dit allemaal opschrijft op een groot vel papier ga je verbanden zien en krijg je daardoor inzicht in de stijl van jouw foto’s.

Voor mij, als business coach is het belangrijk dat ik zelf op de foto sta. Op een zakelijke maar ook op een persoonlijke manier. Ik verkoop tenslotte mijn diensten. Ik heb bewust een zachte en moderne uitstraling uitgezocht. Mijn klanten zoeken in een business coach een stok achter de deur, maar ook iemand die haast als een vriendin voor ze is. Dit komt omdat er vaak gewerkt wordt aan hun persoonlijke blokkades zodat er doorgegroeid kan worden.  Een andere business coach kiest misschien juist voor harde kleuren (it’s all about the money), zwart wit (nostalgie) of veel blauw (als je graag wilt werken voor de technische branche of juist niet als je eruit wilt springen en jezelf als innovator neer wilt zetten in de technische branche).

Wat je ook kiest, kies het vanuit je kennis over je ideale klant en jezelf, dan zit je altijd goed.

Dit gastblog is geschreven door Ilza Keeman, business coach voor te drukke ondernemers. Kijk voor meer Booming Business in balans tips op haar blog. Hier deelt zij inzichten, inspiratie en praktische tips over burn-out en stress preventie voor ondernemers. Ze helpt je je bedrijf door te laten groeien zonder jezelf in een (nieuwe) burn-out te jagen.

Je kan haar hier volgen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *