Hoe zorg je dat een fotoshoot aansluit bij je missie?

Hoe zorg je dat een fotoshoot aansluit bij je missie?

Wanneer je besluit voor jezelf te beginnen, komt er een moment dat je toe bent aan goede (professionele) foto’s voor je bedrijf. Omdat de foto’s waar je tot nu toe mee werkte niet meer laten zien wie je werkelijk bent, of waar je naartoe wilt groeien met je bedrijf. Maar ook kan het zo zijn, dat je als starter krachtig van start wilt. In dit blog vertel ik je graag, hoe je je foto’s het beste laat aansluiten bij jouw bedrijf.

1. Ken jezelf en je bedrijf

Voordat je jezelf helemaal verliest in het plannen van een fotoshoot en het regelen van accessoires en kleding. Is het goed te kijken waar jij en je bedrijf voor staan. Wat zijn je merkwaarden en welk verhaal wil je vertellen met je foto’s.

Als fotograaf gebruik ik hiervoor een vragenlijst om je aan het denken te zetten. Om zo meer diepgang in je fotoserie te krijgen. We kijken o.a. naar je doelgroep, huisstijl en je toekomstplannen. Als voormalig marketeer ben ik daarbij razend benieuwd naar wat jou uniek maakt; jouw onderscheidend vermogen. Een belangrijke factor, die ervoor zorgt dat klanten aanhaken op jou en je aanbod. Iets waar ik ook tijdens jouw fotoshoot op let. Laat je je unieke, krachtige zelf zien, of  schiet je in een rol of mooie pose? Juist door dicht bij jezelf te blijven, creëer je een sterke positie.

2. Moodboard en shotlist

Nadat je duidelijk hebt wie je bent, waar je voor staat en wat je doel is van de fotoshoot. Is het tijd voor inspiratie, om zo de woorden visueel te maken. Zodat heel helder is wat jij bedoelt met bijvoorbeeld ‘vrouwelijk en elegant’.

Wat daarbij helpt is het maken van een moodboard, of beter gezegd het verzamelen van beelden die je aanspreken en die voor jou weerspiegelen wat je voor ogen hebt.

Later kan je deze beelden verder gaan indelen in een shotlist. Zodat je de tijd van de fotoshoot goed benut. Op een shotlist geef je aan welke foto je waar wilt hebben. En welke de meeste prioriteit voor je hebben. Er zijn altijd beelden bij, die leuk zijn om te hebben, maar die mogen niet ten koste gaan van de foto’s die je beslist nodig hebt om je bedrijf goed in beeld te brengen. Op een shotlist geef je ook aan of de foto’s vierkant, extra breed of juist staand moeten zijn. Of dat er ruimte nodig is voor eventuele tekst op de foto.

3. Accessoires

Een branding fotoshoot gaat over het vertellen van de verhalen van jou en je bedrijf en de lifestyle die daarbij hoort. Accessoires helpen daarbij om het een kloppend geheel te maken, zodat het geen willekeurige product of portretfoto’s worden.

Accessoires waar je aan kan denken:

  • Bloemen, investeer in een mooie bos.
  • Apparatuur, die je gebruikt tijdens je werk.
  • Eten/drinken, als je normaal altijd cappuccino drinkt ga dan op de foto niet opeens muntthee nemen omdat dat zo leuk staat.
  • Notitieboekjes/pen, als je deze in je branding kleuren kan vinden, top!
  • Kleding, mooie tas, schoenen, shawl, horloge. Denk daarbij aan items die echt bij jou horen.
4. Locatie

Als branding fotograaf heb ik bewust gekozen voor locatie fotografie. Ik vind nl. dat je als ondernemer het beste kan laten zien wie je bent, door foto’s te maken op jouw werkplek.Denk je nu, ‘Ja maar, ik heb geen inspirerende werkplek…’ No worries!

Ga dan op zoek naar een locatie waar je graag zou willen werken, of die ene plek die helemaal de sfeer uitstraalt van waar jij ooit met je bedrijf hoopt te staan. Kijk verder dan wat er nu is. Zorg alleen wel, dat het een locatie is, die bij je past. Denk aan die externe locatie waar je weleens een training geeft. Of die leuke koffiebar om de hoek, waar je graag zit. Of wellicht werk je juist vaak in de natuur.

Wanneer je uitwijkt naar een externe locatie, zorg dan vooraf dat je afstemt of je er mag fotograferen en of er kosten aan zitten.

5. Kleding

Wanneer je niet goed weet wat te dragen, ga dan ook weer op zoek naar inspiratie en voeg deze toe aan je (Pinterest) moodboard. Zo weet je wat je kan gebruiken uit je huidigegarderobe, of wat je nog wilt aanschaffen.Om zo je merk uitstraling helemaal kloppend te krijgen.

Twijfel je, stem je gekozen setjes af met je fotograaf of branding specialist. Ik persoonlijk kijk altijd graag met je mee. Door de uitgebreide voorbereiding die ik met mijn klanten heb, heb ik voor de shoot al vrij goed in beeld wat ze willen uitstralen en kan ze zo bevestigen in hun keuze of indien gewenst nog adviseren.

6. Uiterlijk

Vaak krijg ik de vraag of je dik in de make-up moet. Natuurlijk niet, wel raad ik je aan om voor een mooie matte basis make-up te gaan.Simpelweg omdat dit mooier is voor de foto’s, zelfs als je normaal gesproken geen make-up draagt.

Mocht je houden van make-up en jezelf een extra cadeau willen geven, boek dan een kapper en een visagist op locatie. Je hebt ’s ochtends zelf geen stress over een bad-hair day en ook je make-up blijft de hele shoot goed zitten. Zodat je nog meer straalt op de foto’s. Wanneer je handen veel in beeld komen, denk dan ook aan de verzorging van je handen.

7. Relax en geniet!

Zorg dat je spullen de dag voor de shoot klaar staan, zodat je in de ochtend niet meer hoeft te zoeken naar de laatste items. Doe wat je normaal gesproken ook zou doen en probeer de avond voor je shoot niet een nieuw gezichtsmasker uit…

Vergeet niet dat je met al deze tips een goede voorbereiding te pakken hebt en dat het bijna niet anders kan, dan dat je geweldige foto’s gaat krijgen. Zeker als je met een professioneel fotograaf werkt die je de poses laat doen, die bij jou passen.

Laat je onzekerheden los, want die zijn echt overbodig. Je bent al prachtig zoals je bent en je klanten zitten op je te wachten. Ze willen je graag zien, op fijne foto’s die vertellen wat jij voor ze kan betekenen. Door te investeren in jezelf en je bedrijf, vertelt ze dat indirect  veel over jou.

Kies je ervoor je persoonlijke beeldbank door een professionele fotograaf te laten maken, dan is er ook nog een stap 8…… Zorg dat je een fotograaf uitzoekt waar de foto’s je van aanspreken. Leg contact en voel of jullie een klik hebben. En natuurlijk vraag naar de beschikbaarheid op de termijn dat jij aan de slag wilt.

Veel plezier met jouw fotoshoot!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *