Hoe zorg je dat je foto’s aansluiten bij je bedrijf?
Als online ondernemer kan je niet meer zonder goed beeldmateriaal. Het probleem daarbij is meteen dat het lastig is een goede persoonlijke beeldbank te creëren vol prachtige foto’s. Zodat je voldoende beelden hebt om bij je berichten op social media te plaatsen. En hoe kom je aan al die foto’s? En welke foto’s doen je bedrijf goed en welke werken juist tegen je?
Dat foto’s je bedrijf een boost geven is wel bekend. Want de quote ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ bestaat niet voor niets. We kijken graag naar beelden en als daarbij een goed, authentiek verhaal wordt verteld zijn we over het algemeen vol aandacht.
Hoe zorg je voor aansprekende foto’s voor je doelgroep?
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je persoonlijke beeldbank het beste kan voldoen.
1. Durf jezelf en je bedrijf echt te laten zien
Vertel niet wat andere ondernemers in je branche vertellen, maar vertel jouw unieke verhaal. En waar jij voor staat. Jij maakt je bedrijf immers uniek, precies om wie jij bent.
2. Wat wil je uitstralen?
Het is belangrijk goed voor ogen te houden wat je wilt uitstralen en hoe dit eruit ziet. Het is belangrijk dat je huisstijl aansluit bij hoe jij in het leven staat en hoe je onderneemt. Maar ook dat je jezelf kent; wie ben je, wat zijn je kernwaarden, wat is je missie. En om met Simon Synek te spreken wat is je ‘WHY’? Waarvoor spring jij ’s ochtends je bed uit?
3. Zorg voor een branding die je past
Als duidelijk is wie je bent en waarom je doet wat je doet, is het belangrijk dit uit te werken in je positionering. Waardoor je uitstraling naar buiten eenduidig is, je kan daarbij aan je hele huisstijl denken. Zoals je logo, website en visitekaartje. En natuurlijk je social media kanalen.
4. Wees consistent en blijf bij jezelf
Als in jouw branche veel gebruik wordt gemaakt van lichte, gestylde foto’s, moet je dit niet klakkeloos voor jezelf inzetten. Stel dat jij jezelf heel kleurrijk kleed en ook je werkplek spat van de kleuren. Dan zou je wel gek zijn om dit niet te laten zien! Juist omdat jij daarmee de mensen aantrekt die hier van houden. Zo heb je meteen een unieke onderscheidende eigenschap te pakken. Waarmee je laat zien, anders te zijn dan je concurrenten. Juist door jezelf te blijven.
Aan de slag met je persoonlijke beeldbank
Als je dan weet wat je wilt uitstralen is het tijd om aan de slag te gaan met je foto’s. Mocht je in het begin nog geen budget hebben voor een professionele fotograaf ga dan zelf aan de slag. Of vraag een goede vriend of vriendin foto’s van je te maken. Let er ook dan op dat je de foto’s maakt in lijn met jouw uitstraling. Wijk daar niet van af!
Natuurlijk kan je ook kiezen voor gratis stockfoto’s, alleen ben ik daar niet zo’n voorstander van. Belangrijkste reden daarvoor is dat het je vaak veel tijd kost, het juiste beeld uit te zoeken. Tijd die je niet kan besteden aan je klanten. En als je eindelijk het beeld gevonden hebt dat bij je uitstraling past, blijkt in de praktijk vaak dat een collega ondernemer dit beeld ook al eens gebruikt heeft.
Dus het zoeken naar goede stockfoto’s kost je veel kostbare tijd. De foto’s die je het liefst wilt gebruiken zijn vaak niet gratis. En het draagt niet voldoende bij aan je onderscheidend vermogen. En daar was het nou precies allemaal om te doen. Jezelf onderscheiden.
In de praktijk blijkt vaak dat wanneer je al even aan het ondernemen bent, de behoefte naar goede, onderscheidende foto’s toeneemt. Simpelweg, omdat je al je eigen beelden al vaak gebruikt hebt, of niet meer passen bij de uitstraling van je bedrijf. Vaak ook doordat je toe bent aan de volgende stap met je bedrijf. En hoe gaaf is het om jezelf dan te belonen met een professionele fotoshoot? En als je al eerder een fotoshoot hebt gehad, dan is het goed te kijken hoe je met je nieuwe shoot een mooie aanvulling maakt op de al bestaande beelden. Zodat je volop kan blijven variëren.
In een volgend blog vertel ik je graag hoe je je het beste voorbereidt op je fotoshoot.