in opdrachtPersonal branding fotografiePersoonlijke beeldbank

Hoe kies je een fotograaf?

Hoe kies je een fotograaf?

Tijdens een ondernemersevent waar ik aan het fotograferen was, werd ik aangesproken door Diliana. Ze had me heel de avond bezig gezien en vroeg zich af, of ik ook portretten van ondernemers maakte. En of ik dat kon in combinatie met foodfotografie. Dat eerste zeker! Echter in het verleden heb ik ooit met de foodfotograaf van Jumbo supermarkt mee mogen kijken en toen bleek het fotograferen van eten minder ‘lekker’ dan het op de foto eruit ziet. Er zijn zoveel trucjes om eten lekker op de foto te zetten. Maar die moet je wel weten. Dus aangegeven dat ik daar nog geen kaas van had gegeten, maar wel graag de uitdaging met haar aan zou gaan. Want ik hou van eten, vind juist deze variatie in persoonlijke beeldbanken top én ik hou ervan nieuwe dingen op te pakken. Dus ja, graag! Nadat we nog even na kletsten, heb ik de keuze bij haar gelaten, want ze had al veel mooie fotografen op haar lijstje staan.

De volgende dag, ontving ik een super enthousiaste mail, dat ze de knoop had doorgehakt en voor mij had gekozen. Puur op de klik die we samen hadden. En op mijn manier van werken.  Dan hebben we het natuurlijk over het eindresultaat, maar ook alle stappen rondom de samenwerking. Het zien van mijn opdrachtgevers, met ze meedenken en transparant zijn in de verwachtingen. En daarmee blijkt de overbekende formule van Know-Like-Trust weer een feit. Klanten moeten je leren kennen, je leuk vinden en dan komt het vertrouwen. En ja, soms kan dat in de offline wereld heel snel gaan. Die formule bevat ook de uitkomst dat je de mensen (klanten) aantrekt die graag met jou werken om wie jij bent. Dus doe je zeker niet anders voor dan wie je bent.

Wanneer je zelf op zoek gaat naar een fotograaf, kijk dan allereerst naar het werk, maar zeker ook naar de klik. Het is immers een samenwerking waarbij een goede samenwerking en begrip over en weer belangrijk is. Dat je elkaar begrijpt en versterkt.

Fotografie & styling

Het proces met Diliana ging supersnel, omdat ze in een rollercoaster zat om haar bedrijf op te starten. Er stond een nieuwe website te wachten op foto’s. Tijd voor ons om snel te schakelen, zodat haar beeldverhalen duidelijk zouden worden. Als je weet wat je wilt gaan vertellen op je website en social media, komen de beelden die je daarvoor nodig hebt, automatisch. Zeker in mijn hoofd. Ik deel deze beelden graag met mijn klanten, zodat we samen kunnen toewerken naar een perfecte beeldbank, vol unieke, persoonlijke foto’s van je bedrijf.

We gingen aan de slag met een geschikte locatie, de producten, kleding, accessoires en de fotografiestyling, iets waar ik je als fotograaf graag bij ondersteun. Zodat je daarmee de meest krachtige beelden voor je bedrijf creëert, zonder afleidende elementen.

Diliana dook er vol in en tijdens de shootdag hadden we een ruimte vol spullen waar je ‘U’ tegen zei. Heerlijk als klanten zo enthousiast aan de slag gaan. En ja less is more, zeker op de foto zelf, echter fijn om te kunnen kiezen wat nou juist wel past op die ene foto en wat beter niet. Dus keuze opties zijn zeker fijn. Ik zorg er wel voor dat we door de bomen het bos blijven zien.

Dat er teveel op de planning stond, was niet vreemd met zo’n gecombineerde fotoshoot van zowel portretten als het productieproces. Gelukkig hadden we de tijd om door te gaan en zo Diliana’s beeldbank te voorzien van de foto’s die ze voor de start van haar bedrijf zeker nodig had. Daarna kan je werken aan een vervolg, iets wat zo mooi is aan je eigen persoonlijke beeldbank. Deze kan groeien en daarmee zo uitgebreid worden als nodig is. Uiteindelijk groeit deze mee met jou en je bedrijf en is het goed later terug te kijken naar hoe je ooit begonnen bent. Echt, als je het mij vraagt een van de mooie bijzaken van bedrijfsfotografie.

Uniek aanbod

Dat Diliana iets bijzonders in handen heeft, heb ik al vaker gedeeld, echter zet ik haar bijzondere  concept graag nog een keer in de spotlights. Diliana maakt met haar bedrijf Zoete Kaart gezonde koeken. Die via brievenbuspost worden verstuurd, voorzien van een persoonlijke, gepersonaliseerde kaart, passend  bij de ontvanger. Ik deel hier graag enkele van de foto’s die we voor haar bedrijf maakten. Om je een indruk te geven, maar bezoek ook zeker haar website: http://www.zoetekaart.nl

Wil je zelf ook graag de stap maken naar een professionele uitstraling en kan je daarbij mooie, krachtige foto’s gebruiken, laat het me weten via info@fotografiemeteenverhaal.nl ik denk graag met je mee over je zakelijke fotografie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *