Hoe kies je de juiste locatie voor je fotoshoot?

Hoe kies je de juiste locatie voor je fotoshoot?

Tijdens de voorbereiding voor een branding shoot hebben we het altijd over de locatie. Een cruciaal onderdeel van je persoonlijke beeldbank. Waar gaan we fotograferen? Op jouw werkplek of op een andere locatie, omdat je nou eenmaal vanuit huis werkt en de zolderkamer niet echt representatief is bij de uitstraling en kwaliteit van je werk. 

Maar Mirjam, jij hebt het altijd over dat het zo belangrijk is te laten zien wie je bent en waarom je doet wat je doet…’ Dat klopt helemaal, want daar begint jouw (ondernemers)verhaal. Samen met de locatie, vormt dit een geheel in jouw branding foto’s. En maakt het jouw merkbeeld compleet. Want dit moet passen bij wie jij bent en daarmee dus je branding.

Maar hoe vindt je nou een goede locatie, wanneer je vanuit huis werkt en je werkplek, nog niet de uitstraling heeft die past bij je branding?

Ik help je graag op weg, met enkele tips:

  1. Kies een locatie die past bij jou en je bedrijf

Ik schreef het eigenlijk al hierboven, zorg ervoor dat de locatie waarvoor je kiest. Past bij jouw kernwaarden en wat je uit wilt stralen naar je klant. Kies daarbij niet automatisch voor die toffe locatie, die je in je tijdlijn bij collega ondernemers voorbij ziet komen. Maar kies wat past bij jou. Hou je van de natuur en past dit ook bij de uitstraling van je bedrijf? Ga dan naar buiten. Het laat zien wij jij bent en hoe je werkt. Zo spreek je die klanten aan die bij jou passen.

  1. Wat wil je uitstralen?

Een fotoshoot doe je niet zomaar. Een van de redenen kan zijn, dat je een groei hebt doorgemaakt, of juist een nieuwe doelgroep wilt aanspreken. Hou dit in gedachten bij het zoeken naar een fotolocatie. Past de locatie bij deze groei en de nieuwe weg die je aan het inslaan bent?

Als je tips krijgt of inspiratie zoekt online, bezoek dan enkele locaties. Zeker als je ze persoonlijk nog niet kent. Of leg ze voor aan je fotograaf. In de voorbereiding van mijn fotoshoots denk ik altijd graag met je mee. Ik ken inmiddels zoveel locaties, dat ik snel kan inschatten of iets past bij jou en je merkverhaal.

  1. Stem af met de locatie

Check met de locatie vooraf of het is toegestaan om er te fotograferen. Ik weet dat er ook vaak andersom gewerkt wordt, vanuit de overtuiging ‘we zien wel als we er zijn’. Echter ben ik van mening dat we geen kostbare tijd willen verliezen aan het zoeken van een vervangende locatie. Zeker omdat we in de voorbereiding zorgvuldig hebben gezocht naar een locatie die matcht met jouw branding. Zorg dan ook dat je vooraf met de locatie hebt besproken, of een fotoshoot is toegestaan. Zeker als je op drukke dagen wilt fotograferen is dit niet altijd gewenst. Soms vragen locaties huur, hou hier rekening mee, want het zou jammer zijn als je niet de foto’s kunt maken die je voor ogen had.

  1. Vraag om tips in je netwerk

Durf te vragen! We kennen allemaal die ene ondernemer met dat prachtige kantoor op die bijzondere locatie. Vraag of je hier enkele uren gebruik van mag maken. Of vraag mensen welke locatie ze bij jou en je bedrijf vinden passen. Er zijn tegenwoordig zoveel mooie locaties, dat de keuze groot is. 

  1. Geniet!

Wanneer de dag van de fotoreportage is aangebroken is het tijd om te genieten. Mogelijk voelt het nog wat spannend. Denk dan aan het moment dat je op je website of je social media tijdlijn je nieuwe foto’s gaat delen. Dat je foto’s weer kloppen met de verhalen die je wilt vertellen. En dat je nog trotser bent op de stappen die je maakt als ondernemer. Want een fotoshoot is ook een cadeau aan jezelf.

Heb je nog vragen, laat het me weten. Ik beantwoord ze graag. Contact

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top