Personal branding fotografiePersoonlijke beeldbankTips

De beste periode voor een fotoshoot

De beste periode voor een fotoshoot

Omdat ik als zakelijk fotograaf vaak werk aan personal brandingshoots op locatie krijg ik regelmatig de vraag wat nu het beste seizoen is voor een fotoreportage. Die vraag is niet zomaar te beantwoorden. Het hangt nauw samen met de sfeer die je wilt uitstralen en de branding van je bedrijf. Heb je met je onderneming een jonge, frisse stijl of zit het gevoel van het voorjaar in je bedrijfsnaam verwerkt? Dan zou je het beste kunnen denken aan de lente. En heb je wat meer warmere kleuren, dan zou de herfst heel goed kunnen passen. Dat wil niet zeggen dat je alleen in deze periode foto’s kunt maken.

Want als je het crispy gevoel van de lente wilt vangen en de winter heeft net zijn intrede gedaan? Moet je dan wachten met je fotoreportage als je eigenlijk nu al foto’s nodig hebt? Zeker niet! Als fotograaf denk ik de hele dag in beelden. Voor mijn klanten vertaal ik hun ondernemersverhalen naar krachtige beelden die nodig zijn voor het persoonlijk neerzetten van hun bedrijf. En weet ik in het gunstigste geval zelfs in de winter die mooie lente look voor je te vangen. Door goed te kijken naar het aanwezige daglicht en de sfeer op locatie. Ook kunnen we op zoek naar een locatie waar de door jouw gewenste sfeer hangt.

Daarnaast is het zo dat veel van mijn klanten hun bedrijfsreportage op een binnenlocatie laten fotograferen. Daarmee ben je al veel minder gebonden aan de seizoenen zoals ze buiten zijn. Sinds ik fulltime als fotograaf werk ben ik me veel bewuster geworden van het weer. Ook al volg ik zelden de weerberichten of buienradars. Simpelweg omdat dagen dat het de hele dag regent zelden voorkomen in Nederland. Nu we in de herfst zitten gebeurt het frequenter, echter over het algemeen valt het allemaal wel mee. Het afgelopen jaar heb ik pas een keer een fotoshoot verzet door het weer. En dat was omdat het te warm was…. Ook dat is geen gebruikelijke situatie, maar dat geeft wel aan dat er veel meer mogelijk is dan je soms denkt.

Factoren die van invloed zijn op je brandingshoot

Vaak wordt de beste periode voor een fotoshoot mede bepaald door andere factoren. Zeker als je kijkt naar zakelijke fotografie. Ik noem er een paar:

  • Waar sta je in je onderneming? Heb je onlangs een mooie groei doorgemaakt, of staan er belangrijke beslissingen op je te wachten? En sluit je huidige fotomateriaal hierbij niet meer aan?
  • Wat straalt de locatie uit, waar je wilt fotograferen? En past deze bij de uitstraling van jou en je bedrijf?
  • Lichtval op locatie. Is er veel daglicht, of moet er gewerkt worden met flitslicht? Wil je een zakelijke uitstraling, of juist een warme ‘gouden uur’ uitstraling in je beeldmateriaal?
  • Ik hoor regelmatig dat mijn klanten het liefst na een zonvakantie op de foto gaan. En ja, dat kan net na de zomervakantie zijn, maar dus ook in februari, als je zoals ik vroeger, het liefst de Nederlandse winter ontloopt door lekker in januari de zon op te zoeken.
  • Zonnebrand, je zou het niet zeggen, maar het komt nogal eens voor, dat je net tijdens die fijne zonvakantie net een iets te rode neus oploopt….. Denk daarover na en smeer dus goed tijdens die welverdiende vakantie.
  • En dat mooie kleurtje kan je ook prima bereiken door goed make-up en eventueel de inzet van visagie. Niet omdat het nodig is, maar als het bij je best, zeker een overweging waard om toch je fotoshoot te laten plaatsvinden, voordat je op vakantie gaat. Mogelijk heb je daarmee ook meteen een rustiger plekje in de agenda van je fotograaf te pakken. Wel zo fijn.

En zo zijn er nog meerdere factoren, die ik graag met je bespreek als jij en je bedrijf klaar zijn voor die next step in je communicatie-uitingen.

Wil je er meer over weten? Neem dan contact met me op, ik vertel je er graag meer over: info@fotografiemeteenverhaal.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *