10 ideeën om je personal branding foto’s te gebruiken

10 ideeën om je personal branding foto's te gebruiken

Je hebt recent een (nieuwe) personal brandshoot gehad en super blij én trots met het resultaat. Alleen kom je niet verder dan de foto’s in te zetten op je website. Als het goed is heb je met je fotograaf ook andere opties besproken om het beste uit je beeldbank te halen. Zo niet, dan deel ik hier graag enkele opties met je om meer impact met je foto’s te maken.

Website

Vaak ontstaat de eerste vraag omdat je toe bent aan (nieuwe) foto’s voor je website. Deze wordt toch nog vaak als belangrijkste visitekaartje gezien om je aanbod in de etalage te zetten. En ook hier geldt, de eerste indruk telt. Dus zorg voor een goed visueel beeld van wie je bent, wat je doet en wat je onderscheidt van andere aanbieders. Denk je met een foto van jezelf klaar te zijn; think again. Waarom zou je de kans laten liggen je te onderscheiden? Want een persoonlijke beeldbank, gaat verder dan alleen maar portretfoto’s van jou. [lees hier wat een persoonlijke beeldbank inhoudt]

Social media

Of je nu intensief of minder vaak gebruik maakt van social media, vergeet deze niet in de voorbereiding van je fotoshoot. Welke verhalen wil je gaan delen en welk beeld hoort daarbij?

Post regelmatig foto’s van jezelf, ook al denk je dat iedereen je foto’s al tig keer gezien heeft. Niets is minder waar, slechts een klein percentage van je volgers zal steeds je posts zien. Dus herhalen van je favoriete foto’s zeker doen!

Blogs

Blogs en gastblogs zijn nog steeds prima manieren om je SEO te verbeteren en je online zichtbaarheid te vergroten. Eigen beeldmateriaal zal enorm helpen je verhaal te vertellen. Dus kies niet automatisch voor (gratis) stockfoto’s, maar zet hiervoor je eigen beeldbank in.

E-mail handtekening

Door je foto in je e-mailhandtekening op te nemen, zorg je ervoor dat je naam een gezicht krijgt. En wordt je sneller onthouden. Het zorgt ook voor snellere verbinding met de ontvanger. 

Netwerksites

Waarschijnlijk doe je dit al, je profielfoto op netwerksites. Maar mocht je toch nog een oude favoriete foto gebruiken, vervang deze dan door een nieuwe profielfoto uit je beeldbank. Waarom? Deze is actueel, laat jou zien zoals je nu bent en niet 10 jaar geleden. Ja, echt, dit gebeurt zakelijk ook nog steeds. Wil je 100% herkenbaar zijn, plaats dan overal dezelfde foto, of een uit dezelfde serie. Dit draagt bij aan een grotere herkenbaarheid onder je potentiele volgers.

En gebruik je uit diezelfde beeldbank ook foto’s voor bij je post, dan geldt ook hier weer. Versterking van je herkenbaarheid. 

Externe publicaties

Ben je gevraagd om je kennis te delen in een interview, gastblog of ander persbericht, zorg dan ook hier weer dat je de juiste foto gereed hebt. Denk hierbij wel aan het laten vernoemen van fotocredits voor de fotograaf.

Marketinguitingen

Rolbanners, ansichtkaarten, brochures, flyers en posters zijn nog steeds klassieke manieren van marketing en het delen van informatie met anderen. Het hebben van aansprekende afbeeldingen die een beeld geven van uw merk en hoe het is om met u samen te werken, vergroot de kans op conversies. Als je het helemaal goed aan wilt pakken, zorg dan dat de uitstraling in lijn is met je branding.

Online advertenties

Bij mijn klanten komt steeds weer terug dat goed gestylde, rustige of juist kleurrijke foto’s het het beste doen in advertenties. Juist bij online advertenties is het slim om jezelf of vaste medewerkers in beeld te brengen. Om zo de merkbeleving goed weer te geven, zorg dat je beeldmateriaal hier uniek en authentiek is.

Online (video)calls

Na alle online calls lijkt het bijna onmogelijk, maar zorg dat als je niet fysiek in beeld wilt bij het videobellen, dat er zeker een duidelijke profielfoto zichtbaar is. Alleen je (bedrijfs)naam is een gemiste kans.

Visitekaartjes

Oké, deze worden steeds minder gebruikt. Maar mocht je ze toch nog willen maken, denk dan zeker aan een goede foto van jezelf. Het verhoogt de herkenbaarheid, doordat ze jouw gezicht nou eenmaal makkelijker koppelen aan het gesprek dat je had tijdens een kennismaking, dan een ‘plat visitekaartje’.

Kortom bij alle voorbeelden geldt dat zichtbaarheid consistentie en eenduidigheid vraagt. Zorg dat je foto’s actueel zijn. Neem afstand van beeldmateriaal dat niet meer weerspiegelt wie je nu bent. En natuurlijk kan je altijd nog een foto uit je beginjaren bij een post op social media plaatsen. Maar doe dit vanuit de juiste context. Met een goede actueel gevulde beeldbank, zal je merken hier niet eens meer de behoefte aan te hebben.

Heb je nog andere plaatsen waar jij je branding foto’s gebruikt, ik hoor ze graag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *